top of page

Gå på opdagelse i bymuseets udstillinger!




1/18
Autoforhandlere og -værksteder
Hvem husker ikke sin første bil? eller den første store mekanikerregning? Nej, vel, bilen er bare blevet en selvfølgelighed i vores hverdag. Skønt afgiftsplaget af diverse regeringer, har aldrig så mange mennesker haft en bil som i dag (2024), ca. 2,5 mill. køretøjer u/3500kg, hvilket er en stigning på ca. 2 mill køretøjer på lidt over 50 år.
Bilreparationer starter i Auning midt i 30’erne, og de fleste af værkstederne havde også tilknyttet salg af brændstof. I 60’erne kom det første nyvognsmærke til byen og i løbet af de næste 10 år fulgte flere efter. I dag er det lidt af en sensation at der stadig er nyvognssalg i byen, da dette ellers er koncentreret om de langt større byer.
Læg mærke til en trend, som startede omkring 1970, den kom fra USA og England. Der brugte man kun ejerens fornavn (eks. Joe’s Garage) til firmanavnet og det vandt lynhurtigt indpas i Danmark og Auning (eks. Hennings Auto, Ole’s Biler osv.), senere brugte man også initialer som (eks. G.S. Auto, J.P. Biler osv.) til firmanavn.
Autobranchen blomstrede op gennem årene i Auning, med mange frie værksteder, nyvognsforhandling samt en reservedels-og-tilbehørs butik. Selv her i 20’erne hvor el-bilerne gør deres indtog, ser det ud til, at alle er klar, til de nye udfordringer. Autobranchen skal nok overleve i vores by og heldigvis for det. Man får da stadigvæk “hjertebanken“, når man ser en flot bil, ik’.

2B Biler/Kaj Verner Randrup, Energivej 2
2B Biler/Anders Kroer & Bo Olesen
AG Automotive, Mortensensvej 36
Alfred "mekaniker" Nielsen, Østergade 32
Auning Auto og Plade, Industrivej 2
Auning Dækcenter og Autogenbrug
Auning Service-Center, Industrivej 12
Auning Slidbanefabrik, Industrivej 12
Autolakering, Energivej 2
Bjerregaards Autoværksted, Vesterg. 36
Brdr. Terndrup Pedersen, Vestergade 43
Børges Auto, Energivej 6
Dansk Biltema, Mortensensvej 36
Djurs Bilplejecenter, Industrivej 117
Ejvind Madsen, Vestergade 42A
Erik Skotte Møller, Vestergade 42A
F. Houlberg Kristensen, Birkvej 1
G. K. Christensen, Vestergade 33
GS AUTO, Energivej 2
Henning´s Auto, Industrivej 117
Henrik's Auto, Industrivej 117
Houlberg Kristensen, Birkvej 1
Houlberg & Wittrup, Industrivej 114
Houlberg & Wittrup/Jesper Møller
Ingolf Storm Kristensen, Vestegade 43
Jens Skotte Møller, Vestergade 33
J. Skjødt Automobiler, Industrivej 123
John's Auto, Vestergade 42A
J. P. Biler, Vestergade 42A
Jørgen´s Auto, Industrivej 3
KJ Auto, Industrivej 5
Kristians Autolakeri, Lunavej 2
Kurt´s Autoværksted, Industrivej 117
Lis og Leo Rasmussen, Vestergade 33
Lissi og Hugo Jensen, Vestergade 33
Løkke Auto- & Dækcenter, Industrivej 2
Marius C. Mortensen, Vestergade 42A
Nels Terndrup Pedersen, Vestergade 43
Svend Erik Lønstrup, Vestergade 43
Sørens Kassoseriservice, Industrivej 123
Pedersen & Nielsen, Industrivej 114
Ole's Biler, Industrivej 2
Peer Biltema Rasmussen, Mortensensvej 37
Per's Biler, Industrivej 2
Willy "Caltex" Kristensen, Vestergade 42A
2B Biler ved Kaj Verner Randrup
Kaj Verner Randrup, er udlært mekaniker hos Christian Olsen, i Kongsgårde. Efter at have drevet 2B-Biler fra hjemmeadressen Balevej 2b i Mørke, beslutter han, sammen med Brian Thinggaard, at åbne et værksted i Auning. Han køber adressen Energivej 2 af dødsboet efter Kurt Hansen, Pressco. Der indretter de autoværksted og malerværksted.
I 2012 forlader Brian Thinggaard firmaet, og Kaj Verner fortsætter med en mekaniker eller lærling som hjælp. Han moderniserer løbende ejendommen med nye porte, nyt værkstedsgulv og belægningssten på gårdspladsen. I 2018 køber han grunden Energivej 16, hvor han bygger en helt ny vaskehal. Den får navnet 2B Bilvask, som bl.a. indeholder pusleplads, gør-det-selv-vask og vaskeanlæg. Den åbner i 2019.
I 2021 køber han ejendommen Energivej 14, af murermester Kaj Johansen, hvor han laver bygningen om til boksudlejning, og den åbner i 2023 som, 2B Boxe.
Kaj Verner beslutter i 2022, at sælge værkstedet på Energivej 2, og sælger det til 2B Biler/Anders Kroer-Bo Olesen. Anders og Bo kører videre i samme navn 2B Biler.
Kaj Verner lejer autolakeringsværkstedet af de nye ejere, under navnet 2B Autolakering.



2B Biler set fra Århusvej i 2018.

Auning får sin tredje vaskehal i 2019.

2B Bilvask, i baggrunden ses 2B Boxe. Foto fra 2024.

Pusleplads hos 2B Bilvask. 2024.

2B Autolakering 2024.

2B Autolakering 2024.
Tidslinje for Kaj Verners virksomheder:
2011 2B Biler åbner på Energivej 2
2012 Brian Thinggård stopper
2019 2B Bilvask åbner
2022 2B Biler sælges, 2B lakering åbner
2023 2B Boxe åbner
2B Biler ved Anders Kroer & Bo Olesen
Anders Kroer og Bo Olesen køber i 2022, 2B Biler/Kaj Verner Randrup. De lejer samtidig autolakeringsværkstedet ud til 2B Autolakering.
Anders og Bo har bl.a. arbejdet sammen hos Peugeot i Risskov. Så med indgående kendskab til den nye bilteknik, får de hurtigt brug for at øge medarbejderstaben. I dag består firmaet af dem selv, samt en mekaniker og en lærling.

Borgerforeningens generalforsamling hos 2B Biler i 2023 (Anders og Bo i baggrunden).





Værkstedet hos 2B Biler. 2024.

Bo Olesen ved kundeindskrivningen.
Dansk Biltema
I 1981 køber Erik Nymann forretningen Dansk Biltema på Mortensensvej 36, af Peer Biltema Rasmussen. Erik Nymann driver firmaet Nymann Autoparts, det er en detail og grossist virksomhed indenfor autobranchen, med hovedsæde i Kolind og afdelinger i Grenaa, Hadsten, Risskov og nu i Auning.
Allerede i 1983 bliver der bygget en 160m2 stor lagerbygning til den bestående forretning. Forretningen bliver hurtigt uundværlig for byen, ikke bare for den professionelle del af autobranchen, men også for den private bilist, som kan få den ting, som vedkommende mangler til sin bil. I 1992 bliver Dansk Biltema en del af Auto-G kæden, sammen med de andre Nymann forretninger. Det er en landsdækkende kæde, der går sammen om bl.a. indkøb og markedsføring. Man starter også en værkstedskæde, Autoplus (se eks. John’s Auto) med værksteder rundt om i Danmark.
I 2023 dør Erik Nymann og Dansk Biltema kommer senere på året ind i sammenslutningen AG Automotive, sammen med de andre forretninger i Nymann Autoparts.

I denne invitation til reception i anledning af overtagelsen af Dansk Biltema, skriver Erik Nymann: Vi vil lave Dansk Biltema til en rigtig reservedelsforretning, som også handler med udstyr. Det er vort mål at få mange nye varegrupper på hylderne, og skulle der være varer, som vi ikke har på hylderne endnu, påtager vi os at skaffe disse så hurtigt fra vore afdelinger i Kolind eller Grenå, så du end ikke opdager, de ikke var der.
Som nævnt ovenfor, er det vort mål at få et meget bredt sortiment med vægten lagt på sliddele, men vi vil også tilbyde at levere alle de varegrupper, som findes f.eks. i det nye autokatalog Bil-nøglen.
Som daglig leder af vor nye forretning er ansat Holger Østergaard, som kommer fra vor afdeling i Grenå. Endvidere er Margit Rasmussen, som vel nok er kendt af de fleste, blevet i forretningen. Administrationen kommer til at foregå fra Kolind, men det vil de fleste af vore forhåbentlig mange kunder ikke mærke noget til, idet alt det daglige nemt kan ordnes i Auning.

Overtagelsen annonceres i Folkebladet i 1981.

Folkebladet i 1981.

Folkebladet i 1981.

Annonce fra 1983.

I forbindelse med tilbygningen i 1983.

Butiksfacaden ud mod Vestergade i 1985. 1985.

Klar til messe i Auning-Hallen i 1984.

Annonce 1985.

Annonce 1985.

Annonce 1985.

Annonce 1988.

Vejskildt ved Mortensensvej.

Alt hvad en bilist kan drømme om i 1998.

Ekspeditionen set bagfra, se det nye EDB anlæg til venstre. 1998.

Facaden ud mod Vestergade i 2019.
Svend Erik Lønstrup
Svend Erik Lønstrup er udlært mekaniker hos Peugeot, Tage Thomsen i Fausing.
I 1982 køber han, sammen med sin kone, Susanne, BP-servicestationen, Vestergade 43. De åbner samtidig en butik ved tanken, som Susanne passer. De kalder værkstedet for Auning Autoværksted.
I 1984 bliver de gamle tankstandere udskiftet med nye tankstandere. Allerede i 1987 bygger de en helt ny vaskehal, samtidig udvider de værksted og butik.
BP bliver i 1989 overtaget af Q8, så servicestationen skifter fuldstændig udseende. I 1997 kommer der helt ny betalingsautomat ved vaskehallen og i 2002 bliver der bygget en “Pusleplads” til bilen, så man kan støvsuge og rengøre bilen indvendig under tag. I 2002 kommer der endnu et nyt tiltag, da der gennem Q8 starter trailerudlejning, med trailere i forskellige størrelser.
Svend Eriks mangeårige mekaniker Leif Sørensen vælger i 2007, at gå på efterløn, og efter mange overvejelser beslutter Svend Erik derfor at lukke værkstedet.
I 2012 skifter de Q8 ud med det nye F24 lavprisselskab. De forpagter tankstanderne og vaskehal ud til F24. Alt salg af brændstof og bilvask foregår nu udelukkende ved selvbetjening. De fortsætter med butikken, men beslutter sig senere på året at lukke den.

Annonce fra 1983.

Logo 1961-1989. British Petroleum det tredje største energiselskab i verden.
Storbritanniens største selskab.

BP benzin i Vestergade 43 fik i 1984 skiftet disse standere ud men nogle mere moderne.

BP benzin i Vestergade 43 fik i 1984 skiftet disse standere ud men nogle mere moderne.

Nu med blyfri benzin og tegning af de nye tankstandere. 1984.

Under overskriften "Bilvask i Auning" skrev Folkeblader følgende i 1987: - Svend Erik og Susanne Lønstrup på Auning Autoværksted har investeret i en ny topmoderne California bilvaskeanlæg, som bl.a. er udstyret med et undervognsskyl, der har til formål at skylle tæringsfremmende saltrester af bilens undervogn. Det nye vaskeanlæg er datastyret. I butikken vælger man et af de fem programmer, får udleveret et hulkort, indskyder det i datamaten og vaskeanlægget klarer resten. Her ses Susanne Lønstrup ved anlægget.

En annonce i overgangsperioden mellem BP og Q8. 1988.

En ung Svend Erik “på hovedet” i en bil. 1987.

I 1987 køber Kuwait Petrolium International, selskabet BP (British Petrol) i Danmark og overtager deres servicestationer under navnet Q8. I 1989 blev BP-tanken i Auning ændret til en Q8 service station.

Her er den nye pristavle er ved at blive løftet på plads. Bemærk 1989-priserne som er ca. det halve af priserne i 2024.

Q8 introducerer i 1997 betalingsterminal ved bilvaskehallen, så bilisterne kan køre direkte fra gaden til bilvaskehallen og betale for bilvasken dér, uden først at skulle ind i butikken og købe vaskekort.


Puslepladsen kom til i 2001.

Annonce fra 2002.




F24 er en dansk kæde af ubemandede lavpris tankstationer, der drives af Q8 Danmark. Navnet F24 står for fuel 24 timer i døgnet. Startede i 2005.
Tidslinje for Svend Erik Lønstrup:
1982 Køber BP servicestationen, Vestergade 43
1984 Helt nyt tankstanderanlæg.
1987 Bygger vaskehal, udvider værksted og butik.
1989 Skifter fra BP til Q8
1997 Ny betalingsautomat
2001 Bygger “Pusleplads” til bilen
2002 Udlejning af trailere
2006 Lukker værkstedet.
2012 Skifter fra Q8 til F24, butikken lukker
John's Auto
John Kristensen er udlært mekaniker hos Kajs Autoværksted, Randers i 1983.
Allerede i 1985 køber John ejendommen Vestergade 44, af Ejvind Madsen, her starter han John’s Auto. Han beskæftiger sig med bilreparation og salg af brugte biler. Men i 1989 er han uheldig med at en bil går i brand under en reparation og værkstedet brænder. Det bliver dog hurtigt bygget op igen.
I 1993 begynder John at sælge trailere fra Dantrailer og i 1996 bygger han en tilbygning til værkstedet.
I 2007 køber John værkstedet på Vestergade 42A, af JP Biler. Han flytter sine værkstedsfaciliter til den nye adresse. Johns far, Willy Caltex Kristensen, drev værksted og tankstation i 60’erne på samme adresse.
Værkstedet udvikler sig til en god læreplads for mange lærlinge, og er altid klar til den nyeste teknik. Som det nyeste bliver der i 2023 lavet en ladestation til el-og-hybridbiler.

John’s Auto, Vestergade 44 i 1988.

Brand i værkstedet i 1989.

Annonce fra 1993.

Tiltag med salg af trailere i 1993.

Annonce fra 2001.

Udstilling af biler ved privatboligen i 2008

Luftfoto med tilbygning til privatboligen i 2010.

John’s Auto klar med ladestander til el-og-hybridbiler i 2024.
Tidslinje for John's Auto
1985 Køber Vestergade 44, af Ejvind Madsen
1989 Værksted brænder
1993 Salg af trailere
1996 Tilbygning til det bestående værksted
2007 Køber værkstedet på Vestergade 42A
2023 Får ladestation til el-og-hybridbiler.
Autolakering
I autolakeriet på Energivej 2, har der været forskellige firmaer. Da ejendommen blev bygget af Knud Jensen i 1985, drev han autolakeriet i sit firma GS Auto. til 1989. Senere blev bygningen solgt, og han lejede lokalerne med sit nye firma KJ Auto. til 1994.
Fra 1994 til 2006 er der forskellige autolakerer der, Jimmy Kjær, Nicky Kjær og Auning Autolakering v/Jørn Ole Mikkelsen. I 2006 starter Jeppes Autolakering v/Jeppe Knudsen.
Da 2B-Biler/ Kaj Verner Randrup. starter i 2010, ophører lejemålet med Jeppe Knudsen og 2B-Biler fortsætter selv med autolakering.
I 2022 sælger Kaj Verner firmaet 2B-Biler til Anders Kroer og Bo Olesen.
De fortsætter i samme navn 2B-Biler/Anders Kroer-Bo Olesen, men Kaj Verner fortsætter i autolakeriet og kalder sit nye firma for 2B-Autolakering.

Tidslinje for Autolakering Energivej 2:
1985-1989 GS-Auto
1989-1994 KJ-Auto
1994-2006 Jimmy Kjær, Nicky Kjær, Auning Autolakering
2006-2010 Jeppes Autolakering
2010-2022 2B-Biler/Kaj Verner Randrup
2022- 2B-Autolakering
J. P. Biler
Jørgen Poulsen køber i 1986, ejendommen på Mortensensvej 34, af Børge Kjær, Børges Auto. Her starter han sit autoværksted, J. P. Auto, med reparation og salg af brugte biler. Men i løbet af et par år, vokser firmaet ud af rammerne på Mortensensvej.
I 1988 køber Jørgen Poulsen, Texaco servicestationen på Vestergade 42A af
Erik Skotte Møller. Han laver nogle moderniseringer, bl.a. bliver der ved det nye Texaco tankanlæg installeret seddelautomat.
Benzinselskaberne Texaco og Hydro fusionerer i 1995. Navnet er nu fremover Hydro-Texaco. I 2000 vælger Jørgen Poulsen at lukke for salg af brændstof og tankanlægget fjernes. I 2001 bygger Jørgen Poulsen nye værkstedsfacilitet med to extra arbejdspladser og en udstilling til den gamle servicestation. Samme år begynder han med salg af trailere, knallerter og cykler. Samt salg af reservedele, tilbehør og reparation af disse.
I 2007 sælger Jørgen Poulsen til John Kristensen, John's Auto.

Annonce i Folkebladet 1986.

Annonce i Folkebladet 1986.

Annonce i Folkebladet 1987.

Annonce i Folkebladet 1988.

Annonce i Folkebladet 1988.

Annonce i Folkebladet 1988.

Nu med seddelautomat. Folkebladet 1988.

Jørgen Poulsen sammen med Jens-Ole Pedersen i forbindelse med sponsorat af fodbolde til AIF i 00`erne.


Luftfoto fra 1988 hvor man lige kan ane Texaco skiltet.


Texaco og norske Hydro fusionerer i 1995 og tankstationerne kommer til at hedde Hydro Texaco.



Udvidelsen i 2001 kom i Folkebladet.

Annonce i Folkebladet 2002.

Annonce i Folkebladet 2006.

Annonce i Folkebladet 2006.
Djurs Bilplejecenter
I 2000 åbner Søren Schmidt sin nye forretning, Djurs Bilplejecenter, på Industrivej 4.
Men lokalerne bliver for små, så i 2001 lejer han bygningen på Industrivej 117, det er større lokaler til hans forretning. Samtidig starter han salg af diverse trailere og hans kone, Connie Wiik, åbner minikiosk ved DK-tanken. Men i løbet af 2001, bliver de desværre nødt til at lukke Deres aktiviteter.

Annonce i Folkebladet 2000.

Annonce i Folkebladet 2001.

Omtale i Folkebladet 2001.

Annonce i Folkebladet 2000.

Annonce i Folkebladet 2001.






Willy "Caltex" Kristensen Vestergade 42A

Fra midt i 50’erne har Willy “Caltex” Kristensen arbejdet som mekaniker hos Ejvind Madsen på Caltex servicestationen, Vestergade 42A. I 1960 overtager Willy “Caltex” Kristensen, sammen med sin kompagnon Svend Jespersen fra Pindstrup, selv servicestationen. Han og Svend driver værksted og servicestation sammen, indtil Svend afhænder sin del, til Willy, midt i 60’erne. (Svend Jespersen bygger Skovens Perle i Pindstrup, senere skifter det navn til Pindstrup Centret). Willy fortsætter alene indtil 1970, hvor han overdrager forretningen til John Jensen.
Willy bliver igen ansat som mekaniker og autolakerer hos Ejvind Madsen. Men “Caltex” navnet bliver ved med at hænge ved ham. Willys søn, John Kristensen køber værkstedet i 2006. Værkstedet hedder herefter John's Auto. Willy “Caltex” Kristensen dør i 1985.

Caltex-logoet fra 1936 til 1974.

Caltex-stationen i Willys tid.

Marius C. Mortensen Vestergade 42
Marius C. Mortensen kom til Auning i 1934. Han havde sejlet og bl.a. arbejdet som mekaniker i Amerika. Han overtog vognmand R. P. Rasmussens forretning. I 1937 byggede han servicestation med overbygget Caltex-tankanlæg på Vestergade 42 (i dag 42A). Det forlyder, at det var en af de første af sin slags i Danmark. Han driver servicestationen indtil 1954, hvor han afhænder servicestation og tankanlæg til Ejvind Madsen.

Marius C. Mortensens flotte tankanlæg.

Rougsø-Sønderhald Herreders Folkeblad i 1938.

Caltex logo fra 1947.

Folkebladet 1949.


Folkebladet 1950.

Folkebladet 1954.
Folkebladet 1954.

Byudviklingen betød meget for Marius Mortensen. Han gjorde en stor indsat for at få det nye kvarter Møllevænget udbygget. Han var med til at få jorden udstykket og gjort byggemodent. I dag bære en af kvarterets veje hans navn, Mortensensvej.
John Jensen Chevron
John Jensen overtager Caltex servicestationen Vestergade 42A, fra Willy “Caltex” Kristensen. i 1970.
John Jensen var en Auningdreng, søn af entreprenør Christian Jensen.
Han driver værksted og servicestationen med Caltex smøremidler og brændstof til 1972, da Caltex indstiller deres virke i Danmark. Alle Caltex stationer kommer nu til at hedde Chevron.
John Jensen fortsætter med Chevron smøremidler og brændstof indtil 1974, hvor han overdrager servicestationen til Erik Skotte Møller.
John Jensen drev senere Skippers Hus ved Lystrup strand.



Annonce fra Folkebladet i 1972.

Servicestationen sælges til Erik Skotte Møller i 1974.

Ophørsudsalg i 1974.
Brdr. Terndrup Pedersen Vestergade 43
I 1946 bygger Brdr. (Terndrup) Pedersen servicestationen Vestergade 43. De stammede fra ejendommen på Gjesingvej 7. De gjorde alt i autoreparation og havde en BP-tankstation med brændstof og smøreolier. På stakittet ud mod vejen, var der dekoreret med BP, det var ikke for brændstoffet, men initialerne for Brdr. Pedersen. Efter nogle år rejste den ene bror til Viborg og den anden bror Nels Terndrup Pedersen. fortsatte med at drive værksted og servicestation.

Brdr. Pedersens autoværksted 1950.


BP-loge som det blev anvendt fra 1947 til 1961.
Her ses det flotte stakit ud mod hovedvejen med initialerne BP.
Nels Terndrup Pedersen Vestergade 43
Nels Terndrup Pedersen køber værksted og BP-servicestation på Vestergade 43 videre, efter at hans bror rejste til Viborg i 1951. Brdr. Pedersens Autoværksted. Nels Terndrup Pedersen drev sammen med sin kone Inger, værksted og BP-servicestation ind til 1977. I 1977 sælger han forretningen til Ingolf Storm Kristensen.

Nels Terndrup Pedersens autoværksted 1965.

Nels Terndrup Pedersens annonce fra 1965.

Annonce i en adressebog som Sønderhald Kommune udgav i 1972.


BP-loge som det blev anvendt fra 1947 til 1961.

BP-loge som det blev anvendt fra 1961 til 1989.
Annonce fra 1972.

Annonce fra 1956.
Ingolf Storm Kristensen Vestergade 43
Ingolf Storm Kristensen køber værksted og BP-servicestation, Vestergade 43 af Nels Terndrup Pedersen i 1977. Ingolf er udlært mekaniker og har arbejdet, som dette en del år hos Hærens Materielkommando.
Han forsøger med noget helt nyt indenfor bilværksteder, nemlig at have åbent om søndagen.
I 1979/80 lukker Ingolf Storm Kristensen sin forretning. BP-servicestationen står tom indtil 1982, hvor den købes af Svend Erik Lønstrup.


BP-loge som det blev anvendt fra 1961 til 1989.
Annonce for Storm Kristensens værksted fra 1978.
Frode Houlberg Kristensen

Frode Houlberg Kristensen.
I 1967 bygger smedemester F. Houlberg Kristensen en stor udstillings og værkstedshal i Vestergade (i dag Industrivej 114). Her skal forhandles og serviceres Dronningborg mejetærskere og Bukh traktorer.
I 1968 bliver firmaet aut. Hanomag-forhandler. Hanomag er varevogne og lastbiler. De kan fås i mange forskellige varianter som f.eks. kasse- ladvogne o.lign.
Da Erik Nørgård (Ost fra Nørgård) ville aftage en hel del biler til hans virksomhed, var forhandlingen en realitet. Hanomag havde stor succes først i 70’erne, rigtig mange håndværkere, fragtmænd o.lign, kørte i disse biler, en kendt bil i gadebilledet.
I 1976 bliver Hanomags lastvognsserie opkøbt af Mercedes- Benz, og Hanomag navnet ophører. Mercedes-Benz overtager derfor selv salget af disse. Hos F. Houlberg Kristensen bliver man ved med at servicere Hanomag bilerne lidt endnu, men efterhånden glider de ud. Man vælger derfor at koncentrere sig om firmaets nye bilmærke: Mazda.

Samme år som smedemester Frode Houlberg Kristensen kunne fejre sit 25 års forretningsjubilæum, blev de nye lokaler i Vestergade indviet.

Alfred mekaniker var også til reception, hans Morris Monaco holder udenfor.

Hanomag er en stor tysk industrigigant med hovedsæde i Hannover. De fremstillede i 60-70’erne en lastvognsserie, med nyttelast på 1,4 - 26t. De fremstiller desuden: Traktorer, entreprenørmateriel og krigsmateriel.

Forhandlerannonce fra 1971.

Forhandlerannonce fra 1971.

I 1971 havde autoforhandler F. Houlberg Christensen besøg af Hanomag karavanen, der præsenterede de nye, større kassevogne F40 F46 og F55, kassevogne, der dækker fra 2 til 5,99 tons nyttelast - altså en udvidelse af det nuværende program F30 og F35, der rækker op til 2 tons nyttelast. De nye kassevogne er baseret på benzin- eller dieseldrift, og der kan vælges mellem 4 motorstørrelser, 2 kasselangder, 3 kassehøjder og 37 dørkombinationer.

Denne Austin A200 FT var fra før Nørgaard gik over til Hanomag.

Almind Sørensens Hanomag ved sommerfesten i 1984.
F. Houlberg Kristensen ville gerne have en forhandling af et personvognsmærke. Så igennem Hanomag-importøren Tranberg Biler i Kolding, kommer han i kontakt med den nye Mazda-importør i Køge og så bliver forhandlingen af deres nye mærke Mazda en realitet. Bilerne bliver præsenteret i Auning, i februar 1971. Mazda modellerne hedder 1300, 616, 818 og 1800, det viser sig at være nogle særdeles velkørende og driftssikre biler.
I løbet af 1971, stopper bilsælger Jørgen Jensen i firmaet. Så Frode retter henvendelse til sin svigersøn Henning Wittrup, der er bilsælger hos Ford i Frederikshavn. Henning flytter til Auning og starter i firmaet i 1972, hvorefter der rigtig kommer gang i salget af de nye biler.
I 1973 skifter firmaet navn i Houlberg Kristensen.

Mazda's indtog på det danske marked i 1971

Mazda Motor Corporation er en japansk bilfabrik med hovedsæde i Fuchu, Hiroshima, Japan. Den blev grundlagt i 1920, af Jujiro Matsuda. Den danske importør Kaj Andersen & Sønner i Køge, lancerede bilerne på det danske marked i 1970, så op gennem 70’erne, blev der opbygget et stærkt forhandlernet i Danmark.



Annoncerne er fra 1972.


Annonce er fra 1972.
Houlberg Kristensen
Ved Henning Wittrups indtræden i firmaet F. Houlberg Kristensen i 1973, ændres navnet til A/S Houlberg Kristensen. I 1976 laves en selskabsændring og navnet bliver Houlberg Kristensen APS.
Salget med det nye bilmærke Mazda, går over alt forventning. Bilerne bliver hurtigt populære, de er velkørende, driftssikre og godt skruet sammen. Indtil 1977 kører man stadig med modellerne 1300, 818, 626 og 929, men i 1977 begynder man at ændre modelbetegnelserne, da kommer den første model af serien 323 og i 1978 følger 626-serien, samt ny model i 929-serien, alle med baghjulstræk. Desuden introducerer Mazda, i 1978, en ny lille lastvognsserie med betegnelserne E2500 og E3000. Og da man lige har mistet Hanomag-forhandlingen, er det rart, at der igen kan leveres små ladvogne.
I 1981, da Mazda introducerede deres nye forhjulstrukne 323 serie, eksploderer salget og i 1983 følger ligeledes en 626 serie med forhjulstræk. Med specielt disse to modelserier bliver Mazda et af de bedst sælgende bilmærker i Danmark op gennem 80’erne. Desuden kommer der i 1984 en ny varevognsserie E2200, som kan leveres som både kasse- og ladbil.

Hos Houlberg Kristensen APS er der fuld fart på, man laver bl.a. et nyt slogan: Mazda i Auning - kendt for sin gode service. Efterhånden er man oppe på at beskæftige 15-16 medarbejdere, så rammerne i bygningen fra 1967, er ved at være fyldt ud.
I 1986 foretages der en totalrenovering af den bestående bygning, og der bygges en stor udstilling, med front ud mod Vestergade. Allerede i 1987 bygges der en ny brugsvognshal bag den bestående bygning. Den skal indeholde det efterhånden store udvalg, der er i brugte biler.
I slutningen af 1987 ændres firmanavnet til Houlberg & Wittrup A/S.
Annonce i Folkebladet 1973.

Annonce i Folkebladet 1973.

Annonce i Folkebladet 1973.

Annonce i Folkebladet 1973.

Annonce i Folkebladet 1974.

Annonce i Folkebladet 1974.

Annonce i Folkebladet 1977.

Annonce i Folkebladet 1978.

1954-1974

Annonce i Folkebladet 1978.


Logoer på arbejdstøjet i 1980’erne.

1975-1991
Mazda Motor Corporation er en japansk bilfabrik med hovedsæde i Fuchu, Hiroshima, Japan. Den blev grundlagt i 1920, af Jujiro Matsuda.
Den danske importør Kaj Andersen & Sønner i Køge, lancerede bilerne på det danske marked i 1970, så op gennem 70’erne og 80’erne blev der opbygget et stærkt forhandlernet i Danmark. Især i 80’erne var Mazda et af de mest solgte bilmærker i Danmark.

Facade i 1982.

Annonce i Folkebladet 1983.

Annonce i Folkebladet 1984.

Annonce i Folkebladet 1984.

Annonce i Folkebladet 1986.

Annonce i Folkebladet 1986.

Annonce i Folkebladet 1986.

Annonce i Folkebladet 1986.

Annonce i Folkebladet 1986.


Forretningens nye facade fra 1986.

Henning Wittrup indgik i firmaet i 1973.

Luftfoto hvor brugtvognshallen ses øverst i billedet.

Annonce i Folkebladet 1987.

Annonce i Folkebladet 1987.
Tidslinje for Houlberg Kristensen APS:
1973: Henning Wittrup indgår i firmaet. Navnet ændres til A/S Houlberg Kristensen
1976: Selskabsform og firmanavn ændres til Houlberg Kristensen APS
1977: Modelserien 323 præsenteres
1978: Modelserien 626 og ladvognsserien E2500/3000 præsenteres
1981: Ny 323 med forhjulstræk får premiere
1983: Ny 626 med forhjulstræk
Frode Houlberg Kristensen dør
1984: Ny kasse-og ladvognsserie E2200 får premiere
1986: En større ombygning af firmaet
1987. Bygning af en brugtvognshal
Selskabsform og firmanavn ændres til Houlberg & Wittrup A/S
Houlberg & Wittrup
Hos Houlberg Kristensen laver man i 1987 en selskabsændring, så nu hedder firmaet, Houlberg & Wittrup. Mazda sælger fortsat godt af modellerne 323 og 626.
I 1989 lanceres der helt nye modeller i 323-serien, en helt ny model ser dagens lys i 1991, Mazda 121, og som kronen på værket bliver Mazda 626, kåret som årets bil i Danmark i 1993. Samme år kan man fejre firmaets 25 års jubilæum som autoforhandler.
I 1995 kommer der et nyt mærke i huset, da man bliver forhandler af det japanske mærke, Suzuki. Det bliver en stor succes fra dag ét. Suzuki viser sig at være meget velkørende og økonomiske biler, samtidig med at der er en stor modelserie, der indeholder både personbiler og 4-hjulstrækkere.
I 1997 har Henning Wittrup 25-års jubilæum med Mazda, samme år køber han DK-tanken, Industrivej 117. Samtidig flyttes pladeværkstedet fra hovedafdelingen over til Industrivej 117, i 2001 flyttes det tilbage til Industrivej 114.
Firmaet har 30 års jubilæum som Mazdaforhandler i 2001 og i 2002 kommer der helt nye modelbetegnelser på Mazda-bilerne startende med den nye Mazda 6.
I 2004 ansætter man Jesper Møller som bilsælger. Jesper kommer fra en stilling som forretningsfører hos Bilhuset Haldrup i Randers. I slutningen af 2005, ønsker Henning Wittrup at trække sig tilbage, så han sælger firmaet til Jesper Møller. Overtagelsen finder sted i januar 2006. Jesper Møller vælger at køre firmaet videre i samme navn. Houlberg & Wittrup/Jesper Møller.
Fra ApS til A/S





1975-1991
1991-1992
1992-1997
1997-2015
Mazda Motor Corporation er en japansk bilfabrik med hovedsæde i Fuchu, Hiroshima, Japan. Den blev grundlagt i 1920, af Juriro Matsuda.
Den danske importør var Kaj Andersen & Sønner i Køge indtil 2002. Efter da blev importen til Danmark overtaget af Mazda Motor Danmark i Rødovre, en del af den europæiske organisation.

Folkebladet 1987.


Houlberg & Wittrup's personale i 1987.

I 1989 præsenteres helt nye modeller i 323-serien.

Annonce i Folkebladet 1988.

Annonce i Folkebladet 1987.

Den nye mini, Mazda 121 fra 1991.

Bodil og Henning Wittrup med årets bil og personalet med flag i hænderne, samlet foran firmaets salgsafdeling i 1993.

Den østlige ende af salg og værksted i 1993.

Annonce i Folkebladet 1993.

25-års forretningsjubilæum med salg af biler i 1993.

Mazda 626 bliver kåret som årets bil i 1993.

Avisomtale i 1996.


Suzuki Motor Corporation blev grundlagt i 1909 af Micro Suzuki. Hovedsædet ligger i Hamamatsu i Japan. De fremstiller bl. a. biler og motorcykler. Der er omkring 45.000 ansatte. På verdensplan er Deres salgsmængde af biler verdens 10. største. Bilerne importeres af Suzuki Bilimport Danmark, Køge.
Avisomtale i 1996.


Introduktion af de nye Suzuki biler i 1996.
Annonce i Folkebladet 1996.
