top of page

Hovedlandevejens historie

Randers-Grenaa landevejen er et markant spor i landskabet og fejrede i 2014 sit 150-års jubilæum. På den baggrund blev der dengang sat ekstra fokus på landevejenes historie. Det blev fejre med en Danmarks største vejfest.

Før den nyværende hovedlandevejens fra 1864 var der også en landevej mellem Randers og Grenaa som også gik gennem Auning, dog lidt syd for kirke og den dengang meget lille landsby. Linjeføringen er markeret med gul.

Glimt fra landevejenes historie

Randers-Grenaa landevejen er et markant spor i landskabet og fejrede i 2014 sit 150-års jubilæum. På den baggrund blev der dengang sat ekstra fokus på landevejenes historie.

Af Henning Millard, Auning Bymuseum

Et af de tydeligste og vigtigste spor i landskabet er vores veje. Ingen vej, ingen udvikling og intet samfund.
   Kun ganske få samfund, som f.eks. Grønland klarer sig uden veje mellem byerne. I Grønland sejler eller flyver man mellem byerne, hvis man ikke lige tager flere dagsrejser med hundeslæde eller snescooter.
   Ordet vej betyder at rejse eller at flytte sig. Oldtidens veje var stier trampet til af mennesker og dyr. Stierne førte til bopladser og vandingssteder. Oldtiden dækker over den periode af historien, hvorfra der ikke findes skriftlige kilder, som fortæller om, hvordan man har levet. Så vi ved ikke meget om de første veje.
   Man gik, red eller kørte, hvor det var mest bekvemt på den aktuelle årstid. Der hvor trafikken gennem en længere periode fulgte samme forløb opstod alfarvejene.

Alfarveje, hærveje og kongeveje
En alfarvej var en offentlig vej som alle måtte bruge, i modsætning til hærveje eller kongeveje, som kun kongen og hans mænd måtte bruge.
   Med fremkomsten af hjulkøretøjer udviklede de mere befærdede ruter sig til vejkorridorer mellem landsbyer og vigtige knudepunkter som udskibnings- steder eller overfartssteder.
   I 500 år var det bønderne, som boede langs vejen, der skulle holde vejen ved lige, men det var et arbejde, som bønderne prioriterede særdeles lavt.
   Egentlig vejbyggeri blev i middelalderen kun foretaget, hvor terræn- forholdene gjorde det absolut nødvendigt. Som regel nøjedes man med den vej, som vognhjulene sled i jorden.
   Kørslen på de ujævne og hullede veje var ikke alene besværlig, men også farlig. Det var klogt, inden man gav sig på rejse, at ofre lidt til St. Gertrud, som var de vejfarendes skytshelgen.
   Der har været landevej mellem Randers og Grenaa i over 500 år. Bl.a. fordi Grenaa har en havn, som stort set aldrig fryser til, i modsætning til havnen i Randers, som hurtig lukker på grund af is i fjorden.
   Ved Gl. Estrup Mølle har der været vadested og overfartssted i generationer. Det var her man skulle over Alling Å for at komme videre til Randers eller Grenaa.

Jernbanen stoppede 100 års landevejsbyggeri
Anlæggelse af landets første egentlige hovedlandeveje er historien om Danmarks største planlagte og anlagte vejnet. Det var en gigantisk landsdækkende opgave, som tog over 100 år at udføre fra 1761 til 1864.
   Startskuddet var en kongelig befaling i 1761. En af de sidste hoved- landeveje, der stod færdig i 1864, var landevejen mellem Randers og Grenaa.
   Formålet var at skabe et vejnet, der kunne sikre bedre samfærdsel, lette handelen og skaffe de rejsende bedre vilkår. Regeringen ønskede at benytte de allernyeste europæiske vejbygningsteknikker og indkaldte derfor vejingeniører fra Frankrig, hvor tidens bedste veje, chausséerne, blev anlagt.
   Vejene blev anlagt som lige linjer gennem landskabet uden nævneværdige hensyn til terrænets naturlige kurver. Ønsket var at skabe veje med kortest mulig afstand mellem rejsemålene.
   Byggeriet af hovedlandevejene stoppede i 1864 bl.a. fordi jernbane- byggeriet tog til og i et vist omfang overflødiggjorde landeveje. Fokus blev i stedet flyttet over på indfaldsveje til købstæderne samt disses infrastruktur – til og fra jernbanestationen.
   Først i 1913 kommer der med automobil-loven (ca. 50 år efter lande- vejbyggeriets afslutning) gang i overvejelserne om nye veje burde anlægges.

Den gamle landvej er her markeret med rødt. Den nye snorlige landevej fra 1864 er markeret med en svag gul farve

Dette foto af landevejen er fra omkring 1900. Auning Forsamlingshus ligger som det 3. hus på venstre side, blev opført 1895, Østergade 7, på initiativ af Auning Foredragsforening.

Her ses den gamle landevej gennem Auning by.

Kirkestien blev nok mest brugt af almuen. Greven har nok haft eneret til at benytte broen tæt på slottet.

Ved Gl. Estrup Møllegård lå tidligere en kro og købmandshandel. Kroen blev også kaldt "Åhuset" og fungerede som posthus, hvor folk kunne hente post. Landevejen gik over træbroen som ses i højre side.

Da den nye landevej blev anlagt i 1864 blev Gl. Estrup Kro flyttet tættere på den nye vejføring. Formodentlig i eksisterende bygninger syd for de to nuværende gule huse på Randersvej 3. Denne kro nedbrændte og blev aldrig genopført. Formodentlig fordi den nye jernbane var på vej, for da jernbanen åbnede i 1876 stod Auning Kro (Auning Gæstgivergaard) klar lige over for Auning Station.

Landevejen omkring 1910. Før 1. verdens krig (1914-1918) stod der en allé af poppeltræer gennem byen. De fleste af træerne blev dengang fældet. Måske for at dække et brændselsbehov.

Foto fra 1884, hvor Kresten Madsen holder med sit studespand med kvas foran Vestergade 7, der hvor der nu er P-plads med indkørsel fra Mølletorvet. Kresten Madsen boede selv på en ejendom mellem cafeteriaet og F24, som også er revet ned.

De bedste fotos fra Danmarks største vejfest 2014:

bottom of page